Балансова вартість основних засобів — це сума, за якою актив відображається у бухгалтерському обліку на певну дату. Правильне визначення цієї вартості є важливим не лише для внутрішнього контролю та планування, а й для податкової звітності, проведення інвентаризації та продажу активів. Школа бізнесу Нова пошта поділилась порадами, які допоможуть правильно обчислити всі показники та заповнити звітності.
1. Враховуйте всі витрати
Звучить банально, але дійсно тут можна припуститися багатьох помилок. Особливо важливо це при обчисленні первісної вартості ОЗ, а тобто ціни засобу станом на момент його прийняття на облік. Згідно з вимогами обліку, первісна вартість основного засобу — це не лише ціна його покупки, а й витрати на доставлення, розвантаження, монтаж, ремонт, введення в експлуатацію, державну реєстрацію, сплату мит тощо. Важливо з самого початку сформувати та відобразити повну картину витрат, адже саме ця сума стане базою для розрахунку амортизації.
Важливо: якщо ви не є платником ПДВ, а в рахунку постачальника зазначена сума з ПДВ, то суму ПДВ потрібно додати до первісної вартості придбаного ОЗ. НЕ враховуйте фінансові витрати на покупку ОЗ, якщо придбали його повністю або частково шляхом запозичення коштів.
2. Розраховуйте амортизацію точно
Амортизація нараховується щомісяця, починаючи з наступного після введення активу в експлуатацію. Для точності розрахунку використовуйте метод, затверджений підприємством у наказі про облікову політику (прямолінійний, виробничий, зменшення залишкової вартості або кумулятивний). Особливу увагу приділяйте активам, які обліковуються частинами (якщо один об’єкт складається з кількох частин з різними строками служби).
Важливо: завжди перевіряйте, чи об’єкт введений в експлуатацію, адже лише тоді починається амортизація. Не нараховуйте амортизацію на об’єкти, що перебувають на складі. Також радимо уникати ситуацій, коли після повного списання вартості активу амортизація продовжує нараховуватися.
3. Своєчасно оновлюйте балансову вартість
Провели модернізацію, ремонт чи часткове списання активу? Все це критично важливо додавати або віднімати від балансової вартості ОЗ, а також вносити зміни до первісної вартості засобів. Якщо основний засіб дообладнали, вартість модернізації додається до балансової, строк служби переглядається, а амортизація перераховується. Якщо ж частину активу списали, потрібно зменшити вартість об’єкта на суму списаного. Без актуальних даних баланс підприємства не відображатиме реальної фінансової картини.
Важливо: вчасно проводьте переоцінку ОЗ (коли їх вартість на 10%+ менша за справедливу) і перерахунок амортизації, адже та сама будівля, яку ви придбали 5 років тому за $100.000, зараз коштувала б дорожче, а амортизація була б більшою. Відсутність переоцінки = втрата коштів.